Saturday, July 10, 2010

HARGA MALU DALAM DIRI WANITA


Dalam perjalanan balik dari pencarian kelengkapan perkahwinan di sekitar bandaraya Kuala Lumpur, kami sekeluarga balik kerumah melalui jalan Damansara. Petang itu, jalan memang penuh sesak. Apatah lagi hari sabtu merupakan hari cuti minggu rakyat Malaysia rata-ratanya.

Dalam sibuk menongkah arus kesibukan perjalanan, ana sempat menyaksikan panorama dan pemandangan Damansara disisi tingkap kereta. Dalam asyik meneroka, tiba-tiba terpandang pasangan dikereta sebelah yang sama-sama berhenti di traffic light. Ingatkan merapatkan muka kepada pasangannya sahaja. Lama ana perhatikan ggelagat mereka. Alangkah terkejutnya apabila tanpa segan-silunya mereka saling berkucupan dari bibir ke bibir dihadapan ana!!! Ana terkedu. Tunang ana yang seolah-olah memahami selepas melihat ana terkebelakang dengan tiba-tiba sambil mengurut-ngurut dada berkata : "Suami-isteri la tu kot....Biarkanlah mereka." Kata-kata Abang Firdaus diibaratkan mahu meredakan pemikiran kami sekeluarga yang pandangan sudah beku di sisi tingkap tersebut. Beliau cuba menenangkan kami. 




Hati ini seperti disiat-siat. Sudah di khalayak ramai, yang si gadis memakai tudung pulaaaa....Sudahla memakai tudung, buat macam tak bersalah bila berpandangan dengan kami. Boleh terus berkucup pula...Astaghfirullahala'zim...apa nak jadi dengan anak gadis Melayu kita ni. Ana ambil kata Firdaus. Kita Hussnuzhon.. Arrghhhh...mcm mana nak hussnuzhon ni. EEiii...getus hati berulang kali. "Kenapa la aku pegi tengok ye!!" Geleng kepala..

Bila pasangan ini mula menyedari kami sekeluarga menyorot mata tak sudah-sudah, mereka mula menjarakkan kenderaan dari kami. Teringat kata-kata Ummi tempoh hari : "Malu pada manusia dekat dunia sahaja, dik. Kalau malu pada Tuhan, mesti dia mengerti harga malu yang sebenar dalam diri wanita. Bila kita tahu dimana harga malu kita, mesti kita akan pakai selalu dan membendung gejala buang bayi serta zina..." Masya'Allah, kata ibu itu memang banyak gunanya...Baru ana faham maknanya 'MALU ITU PAKAIAN WANITA'. Kalau tak pakai, maka bertelanjanglah akhlak wanita tersebut nanti. Wallahualam~

No comments: