Monday, June 28, 2010

Secebis hati yg sukar di didik...

"AWAK KATA AWAK BERDAKWAH. KAN SAYA DAH POST KAN BLOG MENGENAI PEREMPUAN BERPURDAH JANGAN TAYANG MUKA DEKAT MANA-MANA LAGI DALAM INTERNET? KATA NAK TUTUP FITNAH. TAPI NI TERGEDIK-GEDIK LAGI AMBIL GAMBAR SENDIRI...!!"

Terbelalak mata baca SMS teman baik ana. Sadis sungguh ayat beliau. Hurmm...Ini dah kes memaksa ni. Macam salah sampai kena hukum gantung pulak rasanya kesalahan letak gambar sendiri ni. Isk isk isk....Kasihan ye, sampai gambar pun orang nak kawal. Apalagi ayat yang nak dicakap nanti. Kena kawal juga ke? Uihh..melampau tu yobb!

Teman ana memandang ana, berkaca matanya. Ana membalas pandangan memahami apa yang terisrat dihatinya. Ana faham, kecil hati pasti tersirat sementelah membaca isi kandungan SMS itu. Manakan tidak, orang lain yang membuat bencana, orang lain pula yang terpaksa menahan pedihnya. Lalu berpaut lengan ana pada bahunya. 

"Sabarlah Aisyah. Allah menduga hambaNya dengan berbagai cara. Mungkin ini salah satu ujian Allah swt untuk menerka sejauh mana keimanan kamu padaNya. Mesti Allah nk duga kesungguhan Aisyah benar-benar berniqab kerana Allah, kan? Insan terpilih tau...!" Tersenyum Aisyah bila kata ransangan ini ana beri. Benar motivasi Dr. Fadzillah Kamsah, yakin dengan janji Allah pasti si penerima akan tersenyum :)

"Kenapa mereka menggertak sehingga begini rupa ye Sya..?" Aisyah memandang ana seperti pandangan anak kecil yang menanti jawapan.

"Kerana mereka tidak berada ditempat kita Aisyah.." Ana menjawab sambil tangan melipat kain yang berlonggok di depan mata. Sesekali memandang wajahnya yang sugul ke arah handphonenya.

"Bila agaknya mereka akan memahami?" Penat ni nak menjawab soalan dia yang berkisar benda tu sahaja. Kalau jumpa budak yang SMS tu, mau je tempeleng. Astaghfirullahal'azim...Kerana SMS ana hilang kawalan? Azazil...Azazil..mudah kau datang dalam jiwa ni!

"Aisyah, delete aje SMS tu. Kemudian ambil wudhuk dan masuk tidur. Istighfar banyak-banyak. Percaya, Allah akan bantu kita kalau kita jujur dan ikhlas. Aisyah bukan ambil gambar sambil muncung mulut kedepan. Aisyah pun bukan ambil gambar berpeluk dengan siapa-siapa. Jauh sekali ambil gambar posing maut macam artis. Jadi jangan ambil kisah mulut orang. Mereka tak bayar duit sewa rumah ni. Mereka tak bayar yuran kamu. Mereka takde pun masa ummi kamu dekat kampung takde beras nak makan. Ada deme tolong kamu?? Rentikanlah aisyah oi...Udah. Pegi tidur..!!" Akhirnya ana bertindak 'ceramah umum' kan Aisyah sebab dah tak tahu nak jawab apa lagi. Itu yang terbuku dihati. Itulah yang terkeluar....Hehehe sampai bahasa Perak pun terkeluor same katenye ye!

Selesai melipat kain, ana bingkas ke kamar untuk browse facebook & myspace. "Nah, tu dia....aku pun dapat mesej macam si Aisyah." Geleng kepala membaca dan membelek gambar 'editing super impose' yang dikirim. Astaghfirullahal'azim.....mengucap panjang. Macam-macam spekulasi timbul. Bila difikirkan kembali....gambar tersebut tak pakai niqab pun. hurrmmmff. Bungkam dan berteleku. Pening memikir sehingga tak sedar dah berlayar hingga ke subuh. 

Selepas selesai subuh dan sarapan, fikiran ini masih menerawang perihal SMS Aisyah semalam. Apakah konklusinya? Satu lagi bentuk ketidakadilan terhadap niqabis. Mengapa ia terjadi? Bagaimana ia terjadi? Siapa punca ia terjadi? Pasti...Niqabis jugalah puncanya. Hurmmf....

Berdiri ditepi balkoni sambil memandang tepat kelangit.......

"Ya Allah, berilah kekuatan pada niqabis-niqabis ini....jika gambar itu menyebabkan orang membenci golongan ini tunjukkanlah laluan yg benar..." Memejam erat mata yang kuyu.

Tiba-tiba akal dan hati bersatu. Terpacul berbagai soalan :-

1) Bila lelaki Yahudi berjambang,berjanggut serabut dikatakan pendirian mereka,agama mereka,tradisional Yahudi. Tapi mengapa pandangan masyarakat kearah lelaki Muslim yg berjanggut kemas,rapi dikatakan 'pengganas' atau 'terrorist'?

2) Bila rahib gereja atau Nuns; perempuan memakai scarf yg 'sejibik' macam tudung ekin@arianni@RM2 dikatakan wanita yang mentaati dan dekat dengan tuhan mereka (Kristian), tapi mengapa pandangan masyarakat terhadap gadis-gadis muslimahh bertudung labuh dan berniqab dikatakan kolot dan tidak bertamadun. Malah digelar tidak up-to-date dan memalukan??

3) Bila wanita-wanita Eropah/barat memilih untuk berhenti kerja dan menjaga anak-anak dirumah, mereka menggelarkan wanita ini wanita yg terunggul dan terbaik dalam membentuk institusi kekeluargaan yg lebih baik. Tapi mengapa bila wanita-wanita Muslimah (plus yg berniqab) sememang dari disunting sudah meninggalkan kerjaya dan menjadi surirumah sepenuh masa malahan mentaati suaminya dipanggil penderaan emosi dan penindasan wanita?

4) Bila bermacam fesyen; bertindik sampai berpuluh-puluh dimuka. Bersolek macam hantu kubur, baju macam dah takde stock kain dikedai berada didalam universiti dan diketengahkan oleh pelajar-pelajar universiti dikatakan "HAK ASASI MANUSIA" kerana ia adalah hak peribadi seseorang. Tapi mengapa tudung yang tidak mampu mengorek biji mata mereka dijadikan alasan untuk tidak dibenarkan mendapat pendidikan di institusi mereka?

Hati nak tanya lagi. Tapi rasanya kalau diaju kan pada orang ramai, mereka sendiri dapat mengagak awal...Diskriminasi terhadap orang Islam. Usah katakan gambar, bahkan ekonomi kita, berbagai hasil keluaran orang Islam dan apa sahaja yang diusahakan oleh orang Islam adakah diiktiraf oleh orang-orang ini? Akhirnya, sy mendapat konklusi sendiri. Selagi kita mengikut telunjuk mereka, selagi itu mereka memang suka menakut-nakutkan kita. Biarkan hidup kita dalam kekalutan dan meletakkan kita sebawah-bawah kategori manusia. Adakah kita ini layak dipanggil orang yang berjuang bila usaha-usaha busuk mereka kita tunduk?

Hati bertanya lagi, kebanyakan niqabis malaysia kurang berbahasa Inggeris. kurang menonjol dalam perbualan dengan orang bukan Malaysia (eropah). Kebanyakannya lebih peka kepada negara-negara Arab seperti UAE,Pakistan etc. Melainkan gambar-gambar orang Arab. sememangnya English adalah bahasa kedua selepas bahasa kebangsaan mereka. Atau adakah konspirasi jahat ini datangnya dari bangsa Malaysia itu sendiri? Kalau benar..bagi ana, sudah-sudahlah menakut-nakutkan niqabis. kalau nak serang orang yang kamu tak suka, cuba berterus-terang. Atau kalau dah tak tertahan sebab 'si dia' tidak mendengar syarahan kamu, maka delete dan buang jauh-jauh dia dan sifat 'si dia' dari benak otak kamu. Lupakah 'kamu' pada hadis ini :-

Daripada sebahagian sahabat Nabi r.a, Nabi SAW bersabda : "Tidak halal bagi seorang Muslim menakut-nakutkan seorang Muslim yang lain." (Hadis Riwayat Abu Daud dan Ahmad)

Memilihlah perkara yang wajar dibicarakan. Sealiran dengan Hadis Riwayat Al-Hakim; Daripada Abu Umamah al-Bahili, Nabi SAW bersabda : "Seseorang boleh berbohong walau hanya dengan menceritakan semua perkara yang ia dengar."

Dan kesan dari berbohong : Daripada Ibn Mas'ud r.a., Nabi SAW bersabda : "Berwaspadalah kamu dengan penipuan. Sesungguhnya penipuan membawa kepada maksiat. Maksiat membawa ke neraka. Seseorang itu akan berterusan dan bersungguh-sungguh menipu sehinggalah ia dicatatkan sebagai penipu." (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Buat teman ana, Aisyah. Beberapa hadis buat peneman mu dikala mengubat hati yang lara :-

Daripada abu Said al-Khudri r.a, Nabi SAW bersabda : "Seseorang itu tidak dikurniakan suatu pemberian yang lebih baik dan lebih luas daripada sabar."

Mungkin teguran teman kamu itu sebenarnya mahu menyelamatkan kamu dari menjadi fitnah dunia, Wallahualam bim sawab ^_~

5 comments:

secret@mini said...

bnykkn bersabar ye...stiap dugaan tu de hikmahnye..:)

شاح اندرني said...

Salam..Kekadang orang tidak faham.. Kekadang orang rasa bila kita kata sesuatu kita katakan/tujukan pada orang dan kita tak buat. Itu kekadang manusia fikir tapi buat pendoman semua logik perkara 'kekadang' tu orang fikir. Tapi ingat jangan berani menghukum dan mengadili manusia. Kerana tugas hukum dan adili ni hak Allah. Tidak di dunia maka di akhirat nanti.. La Tahzan Aisyah & sesiapa saja terkena peristiwa ini

نور لَيْلَى said...

Standard le...

AYUNI SALLEH said...

bersabar lahh . manusia . mcm tu laa . rmbut sama hitam hati laen laen .

Nurul Aqilah said...

assalamualaikum..sy berumur 12 tahun,,salam perkenalan..mari kita sama2 mendekatkan lgi diri kepada Allah...