Sunday, May 15, 2011

Itulah tandanya sayang....


Assallamualaikum....have a nice weekends ye sahabat2. Ana baru keluar wad ^_^ maaflah pada sahabat2 yg kirim email dan msj di inbox fb. Ada soalan-soalan yang ana tak dapat nak update jawapan lagi. Masalah keuzuran yang tak dapat dielakkan.

Eh, kenapa penulis pilih tajuk sayang ni? Kalau yang jenis taksub ni...confirm "euwww pakai niqab sayang-sayang lagi...". Rileks..chill dear sahabat2ku. Sayang ni scoop dia besauu..Kenapa kali ni entry pilih title sayang? Senang je, bulan Mei ramai org tau hari ibu dan hari guru. Eventhough org cakap kita tak boleh merayakan hari ibu sebab (baca lah note2 kawan kita ye). Oke. Enough la hal program merayakan hari ibu ni. Yang intipatinya adalah ibu. Jasa ibu itu terlalu tinggi nilainya. Sedangkan wang ringgit bukanlah ukurannya. So, apa yg kita dah buat untuk ibu kita? Bagi ana, tak salah nak bawak ibu kita keluar pergi makan, bsiar-siar dan melebihkan masa pada hari tersebut kerana kalau bagi anak-anak yg berkerjaya mungkin saat-saat ini mereka peruntukkan untuk ibu 'satu hari suntuk'. Samada pegi tgok wayang, candle light dinner atau beli cake kecik dan makan bersama ibu. Itu atas diri masing-masing. Memang betul jugak hari ibu bukan hari itu sahaja. Tapi hari-hari adalah hari ibu. Ana bersetuju sangat.....Tapi kisah yang ana nk kongsi ni mungkin org lain dah merasainya.

"Seorang ibu boleh menjaga 10 org anaknya, tapi 10org anak itu belum tentu dapat menjaga ibunya dengan begitu baik..." Kenapa peribahasa ini dipilih? Pernah ke kita menjejakkan kaki di rumah penjagaan orang-orang tua? Pernah kah kita menyuapkan nasi kemulut org tua yg bukan ibu kandung kita sendiri? Ana dari usia 7 tahun telah dididik oleh abah ana singgah ke rumah pusat penjagaan orang tua di Kuang, Selangor berhadapan dengan rumah nenek ana. Abah ana mendidik kami adik beradik apabila ada rezeki lebih, singgah dan suapkanlah mereka nasi biarpun mereka dijaga baik oleh penjaga-penjaga disana. Kerana apa sahabat2? Kerana dari tangan yg menyuapkan inilah lahirnya kasih sayang....Sehingga ke hari ini, orang-orang tua ini masih menanti dengan penuh harapan agar anak-anak mereka datang dan menyuapkan mereka dgn tangan mereka sndr. Adakah kita sedar, bahawasanya hari ibu, hari bapa itu sangat dinantikan oleh mereka yang kurang bernasib baik ini dengan penuh pengharapan agar anak-anak mereka datang dan menghulurkan kasih sayang?? Cukuplah sekadar bertanyakan khabar ibu mereka...Apatah lagi luluh hati seorang wanita tua apabila dihantar ke Pusat Penjagaan ini kerana dianggap sial menyebabkan kematian anaknya sndr, namun wanita tua itu masih mengharapkan anak menantunya datang lebih-lebih lagi pada hari istimewa. Mungkin kita dengan angkuh berkata "dulu banyak dosalah tu, makanya Allah nak turunkan balasan yang setimpal.." sungguh kejam perikemanusiaan insan kini. Bukanlah ana suruh kita pegi sana semata-mata nak tunjuk kasih sayang kita. Tak perlu. itu hanya sekadar bingkisan cerita dari epilog kita mengharamkan hari ibu. Mungkin hari-hari adalah hari ibu...Tapi bagi wanita-wanita tua disana, itulah hari yg dinantikan agar anak-anak yg dilahirkan itu mengenang kesakitan mereka melahir dan membesarkan. Kalaulah kita ada sedikit kesedaran, melihat jalur tua diwajah mereka juga akan membuat kalian sebak...Adakah kita sedar, apa yang kita ada hari ini tidak ada pada orang lain? Selagi kita punya ibu, hargailah mereka...Jangan disakiti hati mereka. Biarlah seburuk mana pun, dia tetap ibu kita.

Teringat pula kisah dalam novel karya Kak Ha (Ustazah Fatimah Syarha) dalam tautan hati. Walaupun si anak seorang yang disegani dalam agama, ibunya yang jauh dari paksi agama tidak pernah diabaikan. Malah bilamana adik-adik juniornya mengutuk ibunya sendiri dia tetap menyanjungi ibunya. Dan dalam masa yg sama dia masih mendoakan hidayah buat ibunya. Adakah kita sudah menimbal iman kita dalam melihat setiap kesilapan kita dalam berkata-kata? Menunding kesalahan orang sedangkan kita berpeluk tubuh dan langsung tidak peduli dalam sensitiviti orang lain? Tanyalah diri sendiri, apa yg kita dah buat utk masyarakat. Adakah duduk didalam fb, post status-status keagamaan. Berbangga dengan orang lain bahwasanya kita hebat, kita mampu tegur orang dengan lantangnya dan kemudian disokong, di'like' postnya beratus-ratus orang. Hakikatnya, bila kita berdepan dengan masyarakat, kitalah yang paling kecil, kitalah yang paling kebelakang. Ayuh sahabat-sahabat...dekatlah dengan masyarakat. Kamu boleh mulakan dengan mereka yg tidak bernasib baik ini dgn hulurkan kasih sayang. Adakah sayang itu hanya luahan atau benar-benar keikhlasan?

Disini, ana ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada bonda ana yg tercinta. Biarpun berkali-kali jatuh sakit sampai meruntuhkan benteng kelopak matamu mak, mak tetap kuat menjaga anaknya. Tak sudah-sudah anakmu menyusahkan hati mak..Tapi mak tak pernah mengeluh. Cuma mak berkali-kali sebut "Inilah tandanya sayang mak pada adik...bila mak sakit, adakah adik akan buat ape yg mak buat pada adik ni? Sanggup ke adik jaga mak siang dan malam. Dan tak abaikan mak....". "Mak, biar susah mana pun kita...adik takkan tinggalkan mak dengan orang lain, walaupun ketika itu mak ditakdirkan tidak lagi mampu bjalan..Adik akan jaga mak mcm mana mak jaga kami adik beradik ketika susah dan senang mak. Ketika sihat dan sakit kami...Adik sayang mak..".

Semoga Allah kurniakan mak hati yg kuat, kesihatan yg baik dan keteguhan iman dalam diri mak. Semoga mak dapat berdiri setiap hari mengadap Allah dan mak terus jadi srikandi keluarga kita. Selamat hari ibu mak...didikan mak tak pernah adik.along dan angah lupa. Terima kasih mak.

Terima kasih pd adik wafa yg jaga kak cda sepanjang kak cda sakit. Yg inform pd kawan2 yg sms..terima  kasih byk2. Jasamu dikenang syg... >,<

No comments: