Monday, January 14, 2013

Diet? Islam lama dah amalkan.....

Saya berasa nak hapdet. Nak jugak hapdet bab kurus murus ni. Hehe...bukan sebab saya rasa saya dah kurus? Bukan sebab saya nak kurus? Bukan sebab saya ghairah nak tunjuk kat org saya dah kurus? Atau mahu kurus. Semua pun bukan. Saya selesa menjadi diri sendiri. Tak perlu promote ape² produk kurus pada saya. Saya tak teringin nak menjamahnya. Bukan saya tak pernah makan ubat kurus. pernah je. Tapi bila zauj dah tegur saya......Saya tergamam dan saya berasa inilah pesanan berapi dan pedas paling saya tak percaya keluar dari mulut seorang lelaki.

"Kenapa nak kurus?"
"Errr....nak cantik?"
"Dah cantik. Nak cntik macam mana lagi?"
"Cantik? Ish..gemokla abang...."
"Kita menikah bukan sebab sayang kurus, bukan sebab sayang hot."
"Tapi...tak menariklah gemok."
"Kalau betul nak kurus, perlu ke nak makan ubat kurus, diet supplementary dan segala 'jamu' yang tak tahu kebenaran khasiatnya? Kan ada cara Islam yang lebih praktikal? Kenapa orang perempuan susah sangat nak ikut cara Islam. Islam dah ada dulu dah supplement-supplement kurus ni. Tinggal lagi nak buat dgn tak aje."
"Hah..yeke bang? Err...tak pernah dengar punnnnnn??? Ubat sumber dari habbatus sauda ke?"
"Lagi bagus sebelum habbatus sauda. mmg Hsauda tu bagus. Tapi yang ni lagi bagus....Cepat Kurus dan banyak pahala!!" 
"Wowww...nak bang..beli lah...beli lah...berapa harganya!"
"Tak payah bayar...free aje...."
"Baiknya hati zauj aye nie.....bila nak pegi beli?"
"Takyah pegi..hari ni Ahad kan? Ok esok Isnin...Sila Puasa Sunat."

T_T Terdiam saya kat tepi meja solek.........TEPAT,PADU,SETEPEK kena kat muka saya.

Allah,Allah,Allah...........jauhnya saya tinggalkan ajaran Islam. Bila lama² saya bertanya dan zauj menjawab soalan² saya. Baru saya sedar..........

Sedang kami membaca surat khabar diruang halaman....

"Dah baca paper harini?"
"Belum....tengah korek pasu. Dah berlalang pasu ni haaa....Kenapa bang? Cube cerita.."
"Dari cantik dah jadi hodoh...."
"Haaa...apa yg hodoh? Bak paper tu. Org kena simbah asid ke?"

Saya ambil surat khabar yang dihulur zauj..Saya amati. Takde pulak kisah org cacat kena simbah asid ke. Jatuh bangunan ke. Yang ada iklan ubat kurus. IKLAN UBAT KURUS???

"Nampak?"
Saya gelengkan kepala..
"Sebelum kurus, cantik je pakai tutup aurat. Walaupun gemok. Tapi Allah bagi Nur pada wajah. Cuba lihat lepas kurus? Dah macam sarung nangka kena balut. Tunggu nak pecah je lagi."
Melopong mulut saya......
"Tengok pula yg sebelah tu. Syg sendiri bgtau abang, kawan² seni solekan dulu selalu pegi make-up model yang nak masuk iklan majalah-paper. Produk kecantikan. Tapi pakai produk MAC, kryolan, bla bla bla.....memanglah jerawat tu bersih licin. Dah kena tampal kat bedak tebal 18 inci tu..Mana cantiknya? Mana aslinya? Seronok pulak org tgok kite dah kurus....heuheuheu..."
Telan air liur saya, sambung korek pasu....huaaaaaaaaaaaa.....terkena lagi.

Baru kini saya faham. Kenapa semasa dalam proses khitbah dlu, zauj saya diam je bila saya kata tak makan. Tapi bila saya kata makan acaiberry, dia call mak suruh mak buang produk² tu. Dia bagitahu mak, berapa banyak pun harga produk yg saya beli dia sanggup bayar gantirugi. Dulu saya marah. Saya ingat dia bukan calon sesuai untuk jadi zauj. Rupanya dia bentuk saya dari awal untuk saya buat yang dah tersedia. 

So Muslimah-Muslimahku Sayang........Perlu ke nak cakap kat org, "kurus tak saya?" atau "saya nak kurus. sebab saya nak bakal imam saya terpesona dgn saya." Pada saya, lelaki yang benar-benar gentleman tak loghat sangatla sampai nak yg perfect. Sebab kalau dari awal kamu blh rasa dia demand. Dont worry...banyak lagi lelaki ok :)

Daaa......

4 comments:

eqa_nadirah said...

akak... sy pn nak kurus jgk... diet je la kn, x yah mmbazir bli produk mahal2... x pn puase mcm akk ctr 2...

Fastabiqul Khoirat said...
This comment has been removed by the author.
Fastabiqul Khoirat said...

hehe ye lah atiqah....diet je. makan ikut sistem piramid. jgn membazir kalau sebenarnya kita boleh lakukan. yg akak amalkan dlu adalah nafsu. lepas ditegur bru akak sedar..kita sebenarnya yg kena kawal nafsu..bkn ubat :)

Anonymous said...

wat keje2 uma pun ley turunkan berat badan kan....senaman secara tak formal.......:)