Thursday, January 31, 2013

Eh dah nikah?

Assalamualaikum sahabat² blogger saya (=

Saya dah nikah? Dahla..saya nikah pada 24hb November,2013 yang lepas. Hehe...

Saat Sah Bergelar Zauj Wa Zaujah

Saya bernikah dengan lelaki pilihan keluarga dan memang pilihan saya sendiri juga. Kami ta'aruf dah lama. 6 tahun lamanya. Masa tu zauj saya masih lagi study dalam bidang aerospace di Kolej Tentera Udara, Alor Setar. Terputus hubungan setahun kerana dia menumpukan karier, masa tu adik bongsunya nak masuk belajar di Mesir. Jadi sebagai anak sulung, dia melupakan hasrat untuk bernikah. Apatah lagi adik perempuannya juga mahu melanjutkan pelajaran ke UUM. Dia memang harapan keluarga masa tu. Dia lupakan hasrat nak masuk UiTM Shah Alam dlm bidang yang paling dia minat, sains sukan. Sedih juga lah masa tu. Yelah, kita berkawan dah lama. Tapi masing² kena lupakan hasrat. Saya balik KL (masa tu baru start study di KUIN. Tapi tak lama. Tak sanggup nak hadapi tak jadi kawen (kononla kau kan!). Dari titik tolak inilah saya mulakan hidup baru. Saya belajar dari pengalaman lalu.

Kami bawa haluan masing-masing. Dia dan kariernya. Saya dengan penghijrahan saya. Tapi kami masih berhubung melalui myspace (zaman tu mspace top kate kau!). Dia masih ambil tahu perkembangan aktiviti saya. Apa yang jadi pada saya. Tapi saya, mati² x mahu ambik tahu dah hal mamat ni (poyo abes). Saya tekad, nak jadi muslimah yang baru!! Masa tulah sampainya perkara² teman baik saya pregnant luar nikah. Jatuh sakit dan mimpi yang bukan². Dan akhirnya saya berniat berniqab. 

Zauj saya start putus asa dengan hubungan kami semasa saya bertunang dengan org lain. Yelah, masa tu konon-konon saya terima siapa yang sudi terima saya. Langsung tak fikir keputusan ni tepat ke tak. Langsung tak tanya mak atau abah, abg long atau abg ngah. Memberontak! Yang penting lelaki tu suka aku pakai niqab! Tak halang aku pakai niqab! Haaa.....akhirnya, saya terkandas. Sebab saya tak fikir panjang. Dulu nasihat orang, jangan sayang sangat org. Nanti jatuh susah nak bangun. Allah nak tunjuk, bagi kat saya kesedihan yang amat sangat. Haaa...amek kau...!! Satu hari, saya lap tangisan saya sambil terfikir. "Allah tak pernah mungkir janji. Allah juga janjikan wanita baik itu, untuk lelaki baik. Mungkinkah aku tidak baik? Atau dia tidak layak untuk aku? Tapi kenapa aku mempersoalkan apa yang Allah tetapkan untuk aku? Sedangkan aku percaya, Allah sudah aturkan semuanya yg paling terbaik untuk hambaNya yang tidak berputus asa?" Selepas detik itu, saya bangkit sendiri. Saya tinggalkan sedih untuk lelaki jauh-jauh. Apetah lagi sahabat-sahabat saya macam tali yang kuat! Mereka menggenggam erat semangat untuk saya. 

Tapi...selepas itu, saya hilang dari dunia maya ni. Kemana saya pergi? Oh..tak kemana pun. Saya buat kerja harian. Saya kembangkan bisnes. Alhamdulillah sekarang saya ada kilang di Bukit Rambai, Melaka. Tak seronok pun jadi Pengarah Eksekutif. Jadi saya biarkan abg long uruskan syarikat, ayah saya memantau disana. Saya disini? Masih pekerja di syarikat swasta yang warganya tak tahu saya pemilik Ronas Niaga Enterprise Sdn Bhd. Disebabkan saya ada banyak benda nak buat, saya buka satu butik pengantin muslimah disini. Sebab saya berasa amat payah nak jumpa butik yang betul² muslimah di KL ni mengendalikan butik pengantin muslimah yang berpurdah!! 

Satu hari, semasa saya balik dari kerja. Masa tu saya dari Dang Wangi Station. Saya ada urusan dengan sahabat saya dari rail operation disana. Saya singgah di HR Steak House, Kg Baru. Tersangatlah lapar. Bekerja memang saya tak berniqab. Masa tu pula urusan mengendalikan pas-pas khas. Jadi, saya tak bolehla berniqab. Jadi saya makanlah di kedai steak tu sbb suasananya agak suram. Jadi takdelah orang perasan saya kan (konon sgt!!). Masa saya tengah tunggu order, saya pandang meja hadapan saya. Orang yang meja hadapan tu pun pandang saya serentak (macam cinta pandang pertama la kononnya). Saya tergamam. Orang tu membulatkan mata. Mashaallah...lamanya saya tak nampak wajah tu...Apa ujian lagi yang Allah nak beri ni..

Lelaki tu terus duduk depan saya. "Ida kan......??" errrrr........saya gugup. "Johari? Abg Joe????" Lelaki tu mengangguk. Ya Allah...keciknya dunia. Dalam banyak² tempat. Bleh plak jumpa mamat ni kat sini. Ughh tekanan!!

Borak punya borak haritu. Saya perasan, dia masih Joe yang saya kenal dlu. Tiba-tiba dia cakap "Ida, kita nikah nak...?" Ya Allah. Bercampur baur dalam otak n hati masa tu. Gile ke? Aku baru jumpa kau lepas kau kecewakan aku, tiba² ajak kahwin? Setahun lalu kau buat ape, sampai kau nak carik aku? Getus hati. Memang saya rasa macam², nak marah pun ada. Saya tinggalkan no fon. Sebab saya dah nak balik. Lepas dari tu kami cuma berurusan melalui sms. Sebab, walaupun ada facebook, dia ni manusia paling payah nak on fb. Tak tahulah. Tertinggal zaman ke, atau zaman tak suke dgn dia. Sampai ke harini plak tu perangai dia nie.

Saya ingat lagi, masa tu 1st May 2011 saya jumpa dia. Dah la penat keje masa public holiday. Ada orang bergurau plak. Saya cuma bgtau dia, saya nak dia fikir masak-masak dan beri sebab kenapa nak kahwin dengan saya. Lama....bulan 10 baru dia bagitahu. "Abang dah jumpa bakal isteri yang akan menjaga sihat dan sakit abang, susah dan senang abang, bakal kepada menantu mak dan abah abg, bakal kakak sulong kepada adik² abg, wanita yang terbaik utk keluarga abg,bakal ibu kepada bakal anak-anak abg nanti...." Gile kau tak cairrrrrr......? Mau aku terjun bangunan kalau tak lemah dengan pujukan ni dari sms. Lepas tu dia terus senyap. Saya pun senyap. Dia sms balik pada hjg oktober, suruh siapkan brg² hantaran tunang. Sebab rombongan dia akan datang pada 11 disember 2011. Rupanya dia dah call mak saya lebih dulu. Dan jumpa mak n abah untuk meminang saya. Melimpah-limpah airmata. Apa keputusan yang saya nak buat ni? Setahun yang lalu saya baru putus tunang....sekarang, saya nak jalin kasih lain pula? Betul ke takkan kecewa lagi?? Buntu sangat masa tu........

Nasihat teman-teman saya, keluarga saya, malah selepas saya istikharah, apa sahaja saya nampak Johari. Saya buka tv, drama nya nama Johari. Saya baca novel, namanya ada Johari juga. Sampaikan saya mengemas bilik, gambar-gambar Johari yang saya simpan bersama copy-copy email dia dlu boleh terkeluar dari kotak. Setahun saya cari tak jumpa. Haritu boleh jumpa? Saya tak percaya lagi masa tu, itulah petunjuk istikharah buat saya. Sampailah bila hati saya terdetik, apa Johari buat sekarang? SMS dia akan keluar "Abang singgah rumah, hantar buah." Ek eleh dia nie...aku kat pejabat la..mencebik baca sms dia. Bawakkan kek la, lauk lah, rojak la, ikan bakar la....Tapi semua bagi kat mak. Sampai rasa macam ape² tah. Sampailah masa saya jatuh sakit dan dikejarkan ke wad. Saya tak sedarkan diri masa tu. Mak cakap, Johari jaga saya. Dia panggil nurse bila tangan saya gerak-gerak. Saya menangis masa tu. Dia sanggup tinggalkan kerja, sedangkan kerja dia kalau ditinggalkan dia kena hukuman. Semata untuk jaga saya. Mak dan abah berganti-ganti dengan dia. Sebab sorang je blh masuk. Masa tulah pintu hati saya terbuka untuk menerima dia. Selepas tu, saya dikhitbahkan. Saya mengaku sebelum ni ada satu lagi fb. Tapi fb tu pvt fb. Saya buat untuk rakan sekerja dan yang betul-betul saya kenal je. A few sahabat saya di fk mula buat spekulasi kata saya bercinta, saya keluar berdua-duaan. Sedangkan orang tak tahu cerita sebenar saya. Saya tak pernah keluar berdua. Kami keluar akan ada haikal dan naim, anak buah lelaki saya yang dah cukup sifat dan akil baligh. Kalau mereka takde, saya akan keluar dgn adik sepupu saya, Aida Mazlan. Kalau 3-3 ni takde, saya akan keluar sekali dgn Syaqilah Aqilah, kawan sekerja saya. Atau, Marz Lieyna atau Rienna Akhtar. Boleh terfikir tak macam mana seorang photographer suka nak ambik gambar sendiri? Jarang sangatlah photographer suka pegang kamera ambik gambar sndr. Biasanya ada assistant kan!. Itulah kisah sebenarnya. Tapi saya tak kecil hati pun org fitnah saya. Sebab saya memang dah lama sepikan diri dari blogging, fb dan twitter masa tu. Mungkin orang salah faham kan.

Masa pun berlalu pantas....

Lalu saya dinikahkan. 

Nanti la sambung part 2. Panjang sangat cerita dongeng nie. Heuheuheu...

2 comments:

eqa_nadirah said...

tahniah akak, smua dah ditentukan allah..... smoge hubungan akak kekal hingga ke akhir hayat.... akak org melaka ke...??? sama la kita....hehee....

Fastabiqul Khoirat said...

Toce dik. takla...kat sane je yg takde kontraktor buat perniagaan kerangka bumbung..tu yg bukak kat melaka. hehehe......